In februari via Troll Travel de overtocht besproken. De prijs valt ons zeker niet tegen. Voor € 1689,= (2007) kunnen we heen en terug, incl. een couchette voor de nacht. De boot (de Norröna) vaart slechts éénmaal per week vanuit Hanstholm (Jutland) en vertrekt daar op in het begin van de zaterdagavond. De terugreis vanaf IJsland (uit Seydisfjördur) vertrekt op donderdagmorgen.

Het laden en lossen van de boot is een langdurig karwei. Het kost steeds ongeveer vier uur (twee uur laden, twee uur lossen). Begonnen wordt met het laden of lossen van de vrachtauto's die voor het grootste deel op het benedendek staan. Personenauto's en kampeerauto's moeten voor het grootste deel naar boven. Het is een heel gemanoeuvreer om de auto achteruit in het kleinste gaatje te krijgen! Tijdens de overtocht gaan de deuren naar de autodekken dicht, alles dat je aan boord nodig denkt te moeten hebben moet je dus meenemen. Douchen aan boord is geen probleem.

       

Laden van de boot in Hanstholm                             Op het autodek

Aan boord zijn een aantal mogelijkheden om te eten, maar het is er erg duur. Handiger is om eten en drinken zoveel mogelijk zelf mee te nemen en op het dek buiten op te eten. Je ziet dat veel mensen dan ook doen, begrijpelijk dat dit met de heenweg minder gebeurde dan met de terugweg! Betalen aan boord kan met euro's (alleen biljetten) maar je krijgt dan Deense kronen terug. Daarnaast kan je betalen met de Faringse en met de IJslandse kroon maar ook met credit cards, dat laatste ook voor kleine bedragen.

Op de boot kan gekozen worden voor een hut (meerprijs) of voor de standaard couchette. De couchettes zijn erg krap. Er zijn couchettes voor zes en voor negen personen. Vooral die voor negen personen zijn erg krap, zeker als je jezelf als een plank in het bovenste bed moet schuiven. Omdraaien kan dan nog nauwelijks door het erg lage plafond! Wij troffen het zowel heen als terug dat niet alle bedden beslapen werden. Een ander ruimer bed kiezen kon dan gelukkig ook.

De couchettes

Overdag zijn er ruime mogelijkheden om te zitten, zowel binnen als buiten. Binnen kan je in de restaurantjes zitten maar ook aan het gangboord. Daarnaast kan je prima buiten zitten. Een deel van de zijdekken is overdekt en ook de voorkant is afgesloten zodat veel wind buiten blijft. Zeker als de zon dan ook nog eens schijnt, is het heerlijk toeven. Nadeel is dat er erg weinig stoelen zijn. Te overwegen valt deze zelf mee te nemen, maar het nadeel daarvan is dat je er dan steeds mee loopt te slepen.

       

Binnendek                                                           Buitendek

Onderweg valt verder niet veel te beleven. Je kan op het "verkeersinformatie"paneel, dat op een van de binnendekken is opgehangen, de route en positie precies volgen. Je passeert een enkele vissersboot en booreiland. Verder zie je vogels (waaronder Jan van Genten). Met de terugweg zagen we zelfs een walvis op niet al te grote afstand. Aardige onderbrekingen zijn het moment van ronden van de Shetland eilanden, de tocht tussen de eilanden van de Faerøer na vertrek uit Tórshavn en de tocht door de Seydisfjördur bij aankomst op IJsland.

       

De Norröna in Torshavn                                         Wachten op de boot in Torshavn

Noordelijkste puntje van Kalsoy, vanaf de boot