Drie jaar na onze tocht langs de Oostzee-staten, wilden we meer zien van de oude Russische cultuur. Daarnaast wilden we meer van het platte land zien dan dat we in 1999 in Rusland gezien hadden. Omdat Kiev de eerste Russische hoofdstad was, kozen we voor een rondreis door Oekraïne.

Onze reis hebben we voorbereid door te lezen (er is echter slechts weinig beschikbaar), een informatieochtend van Eurocult in Utrecht te bezoeken en door Internet af te grazen. Ook hier is slechts weinig wezenlijke informatie beschikbaar, zeker niet over eventuele campings.


De route
In twee dagen wilden we naar de Pools-Oekraiense grens rijden. Door vroeg te vertrekken reden we de eerste dag via Hannover, Berlijn en Cottbus naar een camping in Niewiesze, even voor Katowice. De wegen in Polen zijn slecht van kwaliteit, maar er wordt duidelijk aan verbetering gewerkt. Deels is het al vierbaansweg.

De tweede dag bezoeken we kort Krakow (een prachtige stad en zeker een andere keer een ruim bezoek waard) en rijden via Rzeszow naar Przemysl. Daar vinden we een camping vlak voor de grens.

  

Krakow: lakenhal                                Krakow: binnenstad

Onze route in Oekraïne is op bijgevoegd kaartje weergegeven. Via Lviv, Rivne en de omgeving van Chernobil naar Kiev. Daarna langs de Dnjepr naar De Krim en vervolgens naar Odessa. Langs de grens met Moldavië naar de Karpaten. Via Boedapest, Wenen en Frankfurt weer naar huis. De totale tocht bleek 7644 km lang te zijn geweest. Toch hebben we zeker niet alleen maar in de auto gezeten. Per dag legden we in Oekraïne een afstand af tussen de 50 en 400 km.

Routekaartje

De wegen in Oekraïne zijn soms goed, vaak redelijk en soms slecht tot zeer slecht. De grote doorgaande hoofdwegen zijn door de hete zomers en koude winters vaak kapot gereden door te zware vrachtwagens. Soms kan je probleemloos de maximumsnelheid van 90 km/h bereiken, soms is 70 km/h op deze wegen al veel te hard. Opvallend is dat de wegen in de dorpen en steden vaak veel slechter zijn dan de doorgaande routes buiten de bebouwde kom. Stapvoets rijden is dan vaak regel, zeker als het geregend heeft omdat je dan niet kan zien hoe diep de gaten zijn. Eén keer zijn we in een put gereden waarvan de putdeksel ontbrak. Gelukkig werd geen schade opgelopen.

Wij hebben geen enkele lekke band gehad of andere pech aan de auto's, anders dan een kapotte uitlaat (laten lassen in een garage naast de camping in Kiev) en een kapotte startonderbreker (laten repareren in een garage in Odessa).

Wel zie je overal langs de weg auto's met lekke banden, kapotte assen (door overbelasting!) en kapotte motoren. Het gaat dan vaak om oude auto's die slecht onderhouden worden.