Op deze pagina's hebben wij van een aantal van onze reizen een verslag met foto's geplaatst. De reden hiervan is dat vaak blijkt dat er voor ons niet voldoende informatie te vinden is over de manier van reizen zoals wij dat graag doen. Wij denken dat ook anderen hier tegen op lopen.

We zullen proberen steeds nieuwe verhalen toe te voegen. We weten ook dat we niet alle bij ons beschikbare informatie op deze pagina's kwijt kunnen. Met plezier zullen we uw eventuele vragen beantwoorden. U kunt ons daarvoor een mailtje sturen.

 

Onze kampeerauto's

Vanaf 2011:

Nadat we bijna 18 jaar met ons trouwe Fordje (zie hier onder) Europa hebben rondgereisd en daarbij ruim 310.000 km hebben afgelegd, vonden we dat het tijd werd voor een nieuwe auto. Dit keer is zelf bouwen voor ons geen optie meer. De voorwaarden die we aan een nieuwe auto stelden waren:

Uiteindelijk was onze keuze gevallen op een Laika Kreos 3010, op basis van een Fiat Ducato 3 liter (160 pK).

Plattegrond

Aangezien kampeerauto's in Duitsland aanmerkelijk goedkoper zijn dan in Nederland, besloten we daar op zoek te gaan. Via de webste www.mobile.de vonden we een dealer (Lutz & van Bebber GmbH) in Geldern (net over de grens bij Venlo) die op dat moment toevallig ook ons type op voorraad had. De auto beschikte naast het comfort-pakket waarbij ondermeer een airco (in de cabine), centraalportier-vergrendeling en alarminstallatie behoorden, ook over een electrisch in hoogte verstelbaar bed. Als extra opties hebben we o.a. twee zonnepanelen laten opbouwen (samen goed voor 200W) met een derde accu, een omvormer van 12 naar 230V en een luifel, Remis-raamverduistering en een fietsenrek in de garage laten aanbrengen. Kortom, de auto is nu zeer compleet uitgerust.

Het leek een betrouwbare dealer en we besloten de auto te kopen en dan in te voeren in Nederland. Hierbij kregen we alle hulp van de dealer: Hij regelde voor ons een vijf-daags (Duits) kentekenplaat en stelde zwart-op-wit dat we als we een bewijs zouden overleggen dat in Nederland de BTW was afgedragen, we deze van hem weer terug zouden krijgen. Bij aflevering moesten we ook in Duitsland BTW betalen. Voor het aangeven van de BPM in Nederland maakten we gebruik van de diensten van importautos.nl die voor ons de BPM berekenden en de benodigde formulieren voor de Rijksdienst van Wegverkeer en de Belastingdienst invulden. Dit alls kostte ons € 75,=. We maakten voor de dag na aflevering een afspraak bij de RDW in Nieuwegein en na "keuring" konden we aangifte doen bij het naastgelegen loket van de Belastingdienst. Dit leverde geen enkel probleem op. Nadat enkele dagen later de factuur voor de BTW en BPM ontvangen en betaald was, werd per ommegaande het kentekenbewijs opgestuurd en konden we onze kentekenplaten laten maken. Zoals toegezegd betaalde de dealer in Duitsland binnen enkele dagen de BTW aan ons terug, waarmee dit project succesvol is afgerond.

Op onze auto zit 2 jaar garantie, zowel op de Laika-opbouw als op het onderstel van Fiat. Voor de Laika-garantie moeten we zijn bij de dealer in Duitsland; voor de Fiat-garantie (maar ook voor onderhoud) kunnen we goed terecht bij een Fiat dealer met campermogelijkheden (belangrijk is een brede brug) in Nederland.

 

Onze eerste auto (1992 t/m 2010)

Onze Ford Transit 100L uit 1991 hadden we in 1992 aangeschaft. Het inrichten tot kampeerauto hebben we zelf gedaan, met uitzondering van het plaatsen van het verhoogde dak, de LPG-tank, de tweede accu, de vuilwatertank en de ramen. Deze werkzaamheden waren door de firma Fabels in Hengelo voor ons uitgevoerd.

Zelf hadden we in het verhoogde dak een slaapplek (2.00x1.40 m) voor onze dochters gemaakt. Wijzelf sliepen ook zeer riant op de bankkasten en tafel (2.00x1.40 m). De keuken heeft een drie-pits gasstel, een koelkast van 48 liter, een spoelbak en veel werkruimte. We hadden veel bergruimte gecreëerd in de bankkasten en in bovenkastjes. Verder was er een aparte toiletruimte met daarin een chemisch toilet en een opklapbaar wasbakje. Op de kraan hiervan konden we een douchekop aansluiten waarmee we ons buiten, tussen de openslaande deuren, konden douchen.

Aan boord hadden we drie jerrycans van elk 20 liter voor drinkwater. Dat is voldoende voor paar dagen. We vulden onze watervoorraad steeds aan als we op campings komen, bij benzinestations of bij betrouwbare bronnen. Vuilwater werd opgevangen in een 80-liter tank die we in principe leegden boven putjes. Als we douchten gebruikten we vaak een emmer oppervlaktewater eventueel aangevuld met een keteltje warmwater. In de emmer hingen we dan een dompelpompje.

Onze LPG-tank van 40 liter was bijna voldoende om een jaar mee op pad te gaan. We vulden de tank altijd in de winter omdat dan het propaan-gehalte van LPG het grootst is, zodat het ook in de winter goed bruikbaar is. Behalve dat we op dit gas kookten, was ook de koelkast en kachel er op aangesloten.

Via Marktplaats hebben we de auto tegen een redelijke prijs kunnen verkopen aan een enthousiast stel die net als wij (vroeger) met twee kleine kinderen willen gaan rondreizen. We zijn blij dat onze auto goed terecht is gekomen.

 

Onze manier van reizen

Wij zijn echte wildkampeerders. We mijden dan ook zoveel als mogelijk campings. Onze overnachtingsplekken vinden we meestal vrij makkelijk: langs het strand, op doodlopende weggetjes, rustige parkeerplaatsen buiten de toeristische gebieden, afgesneden weggetjes (bij rechtgetrokken wegen) maar ook steeds meer op de speciale camperplekken enz. We voelen ons eigenlijk zeer zelden onveilig en we gaan pas dan op een plekje staan als we beiden er een goed gevoel bij hebben.

 

Slechts zo min mogelijk bezoeken we campings. We kiezen er dan een met zo weinig mogelijk faciliteiten. Aan luxe als een zwembad hebben wij geen behoefte.

Als we op pad gaan weten we meestal alleen welk land en/of streek we zullen bezoeken. Daarop bereiden we ons zoveel als mogelijk voor. We lezen erover, zoeken op internet naar informatie en kopen indien mogelijk vast wegen- en wandelkaarten. We reisden vaak zosnel mogelijk naar de streek toe, meestal over snelwegen en draaien onze hand er niet voor om om bijvoorbeeld in een dag naar de Zuid-Franse kust te rijden of in anderhalve dag naar Rome. Vanaf januari 2012 nemen we echter meer de tijd: we zijn beiden gestopt met onze actieve carrière en hebben dus volop tijd! Snelwegen zullen nu zoveel mogelijk vermeden worden. Eenmaal ter plekke aangekomen, rijden we zo rustig mogelijke weggetjes. De hoogste versnellingen worden dan nog maar zelden gebruikt. Achterliggers laten we daarom ook maar zo snel mogelijk voorbij om ze niet op te houden en om onszelf niet opgejaagd te voelen.